خدمات-شبکه

اموزش خدمات شبکه

خدمات-شبکه

اموزش خدمات شبکه

  • ۰
  • ۰

انواع شبکه

انواع شبکه ها

انواع شبکه های کامپیوتری (Computer Network Types)

به طور عمومی، شبکه ها براساس تقسیم بندی جغرافیایی تاسیس می شوند. یک شبکه می تواند به کوچکی فاصله بین موبایل شما و هدفون بولوتوث و به بزرگی اینترنت که تمام جهان را تحت پوشش قرار می دهد باشد.

شبکه های شخصی (Personal Area Network)
یک شبکه شخصی یا به طور ساده PAN، ساده ترین شبکه ای است که هر شخصی کاربر آن می باشد. این شبکه ممکن است شامل دستگاه های فعال بولوتوث یا دستگاه های فعال infra-red باشد. PAN تا فاصله ۱۰ متر را در بر می گیرد. PAN ممکن است شامل کی بورد و موس بی سیم کامپیوتر، هدفونهای فعال بولوتوث، چاپگرهای بی سیم و تلویزیونهای راه دور به عنوان مثال باشد.

شبکه های محلی (Local Area Network)
یک شبکه کامپیوتری گسترده شده در داخل یک ساختمان و کنترل شده تحت یک مدیر سیستم واحد به نام شبکه های محلی شناخته می شود. معمولا، شبکه های محلی دفاتر سازمان، مدارس، دانشگاه ها/دانشکده ها و غیره را پوشش می دهند. تعداد سیستم ها ممکن است از حداقل دو سیستم تا ۱۶ میلیون متفاوت باشد.
LAN روش مفیدی را برای اشتراک گذاری منابع بین کاربران ایجاد می کند. منابع همانند چاپگرها، سرورهای فایل، اسکنرها و اینترنت و به سادگی بین کامپیوترها به اشتراک گذاشته می شود.

شبکه های محلی از تجهیزات شبکه ارزان و مسیریابها تشکیل می شوند. ممکن است شامل سرورهای ارایه دهنده ذخیره سازی فایل و سایر برنامه های اشتراکی محلی باشد. اکثرا تحت آدرسهای  IP  خصوصی عمل می کنند و معمولا از مسیربابی سنگین استفاده نمی شود. LAN تحت دامنه محلی خود و کنترل مرکزی کار می کند.
LAN از تکنولوژی Ethernet  یا Token-ring استفاده می کند. Ethernet به طور گسترده به عنوان تکنولوژی  LAN بکار می رود و توپولوژی ستاره ای از Token-ring استفاده می کند.
LAN می تواند از طریق سیم یا بی سیم یا هر دور شکل به طور همزمان باشد.

شبکه های شهری (Metropolitan Area Network)
MAN عموما در سطح یک شهر همانند شبکه تلویزیون کابلی گسترش می یابد. می تواند به شکل Ethernet، Token-ring،  ATM یا FDDI باشد.
Metro Ethernet سرویسی است که توسط ISPها ارایه می شود. این سرویس به کاربران این امکان را می دهد که شبکه های محلی خود را توسعه دهند. به عنوان مثال، MAN به یک سازمان برای ارتباط تمامی ادارات خود در یک شهر می تواند کمک کند.

Backbone این شبکه ها از فیبرهای نوری ظرفیت بالا و سرعت بالا تشکیل می شود. MAN بین شبکه های محلی و شبکه های گسترده قرار دارد. MAN لینک بینابینی برای  LANها تا WANها یا اینترنت را ایجاد می کند.

شبکه های گسترده( Wide Area Network)
براساس نام پیشنهادی، این شبکه، مناطق گسترده ای را می تواند شامل استانها و حتی کل کشور باشد را پوشش می دهد. معمولا، شبکه های مخابراتی شبکه های گسترده محسوب می شوند. این شبکه ها ارتباط با MANها و LANها را برقرار می کنند. با زیرساخت های سرعت بالا تجهیز می شوند، WAN از تجهیزات شبکه بسیار گران قیمت استفاده می کند.

WAN ممکن است از تکنولوژیهای پیشرفته همانند Asynchronous Transfer Mode (ATM)، Frame Relay و SONET استفاده کند.  WAN تحت بیش از یک مدیر اداره می شود.

Internetwork
شبکه ای شبکه ها internetwork یا به طور ساده اینترنت نامیده می شود. این بزرگترین شبکه موجود در جهان است. اینترنت تمامی WANها را به یکدیگر متصل می کند و می تواند ارتباطی با  LAN ها و شبکه های خانگی داشته باشد. اینترنت از پروتکل TCP/IP و  IP به عنوان پروتکل آدرس دهی استفاده می کند. این روزها، اینترنت با استفاده از IPv4 در سطح کمتری پیاده سازی شده است. زیرا کوتاهی فضاهای آدرس دهی موجب مهاجرت از IPv4 به  IPv6 شده است.
اینترنت امکان اشتراک گذاری و دسترسی به مجموعه عظیمی از اطلاعات را به کاربران مهیا می سازد.اینترنت از www، ftp، سرویسهای email، پخش صوت و تصویر و غیره استفاده می کند. در سطحی بالاتر، اینترنت بر روی مدل کلاینت-سرور کار می کند.
اینترنت از زیرساخت با سرعت بسیار بالای فیبر نوری استفاده می کند. برای ارتباط بین قاره های مختلف، فیببرها از زیر دریا تحت عنوان کابل ارتباطی زیردریایی هدایت می شوند.
اینترنت به طور گسترده برای سرویس های وب جهانی با استفاده از صفحات لینک شده HTML بکار می رود. هنگامی که کاربری صفحه ای را با استفاده از مرورگر وب موجود بر روی برخی از وب سرورها درخواست می کند، وب سرور با صفحه HTML مناسب پاسخ می دهد. تاخیر این ارتباط بسیار پایین می باشد.
اینترنت اهداف مختلفی را ارایه می دهد و جنبه های متفاوتی از زندگی را در خود دارد. برخی از آنها عبارتند از:

  • وب سایتها
  • ایمیل
  • پیغامگذاری
  • بلاگینگ
  • رسانه های اجتماعی
  • بازاریابی
  • شبکه سازی
  • اشتراک گذاری منابع
  • پخش صوت و ویدیو           

  • ۹۴/۰۷/۲۹
  • amin nima

نظرات (۱)

  • پشتیبانی شبکه
  • با سلام خسته نباشید واقعا سایت بروزی در زمینه شبکه دارین ما هم تو همین حوزه هستیم و هرروز به شما سر میزنم ممنون میشم سایت مارو چک کنید با تشکر 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی